Vingklippt Ängel!

Vingklippt ängel är en bok som jag fick i svenskan, vi ska läsa denna och sedan analysera om uppväxten och andra saker, sen ska de även bli bokcirkel runt boken. De fanns andra böcker att välja mellan. men då jag hört så mycket om denna bok och att jag bevakade Berny Pålsson, författaren til boken på bilddagboken och hennes blogg förut så kände jag att de var dags att läsa den.

Detta står på baksidan i alla fall.
I en självbiograf som inte liknar någon annan få vi följa en ung flickas liv på pöola behnadlingshem och sjukhus med vaga och varierande diagnoser av psykisk sjukdom.
Vingklippt ängel lämnar ingen oberörd. Med ett vackert och egensinningt språk berättar Berny Pålsson skoningslöst och naket om främlingsskap, missbruk, blodets makt och om hur de är att leva i en svart saga.
Hennes väg till tillfrisknande är full av raseri och livskraft.

Jag som själv har gått igenom en tid då jag skar mig för trygghet så är detta en ganska svårt bok att läsa, för att de tar en tillbaka om hur man löste problemen förr.

Men boken är som sagt väldigt stark och jag gillar den,
Tycker du att du själv har de svårt? Läs då denna och tänk att du inte är ensam.

Boken är så stark att du kan slå upp vilken sida som hälst och läsa någonting som du blir berörd av.
Om jag skulle göra de nu tillexempel.

sida 157

Jag har blod under naglarna eftersom jag ständigt river upp alla sår. Demonerna skrattar åt mig och de slutar inte trots att jag fimpar cigaretten mot min handled. Nu hjälper de bara att skära.

Så skriver Berny.
Och de står på nästintill varje sida hur demonerna tvingar henne att inte äta hur måste skära för att skydda sig själv mot omvärlden.

Boken är jätte stark.
Läs den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0