”De tände eld på mig - För att jag är bög!"

Jag är tom av ord säger jag bara.
Hur kan man vara så ful av hat och dum i huvudet!!




Lasse Wethal, 23, skulle fira påsk med vänner och bekanta.
Men stämningen blev snabbt hätsk.

– Det var en som ropade ”Vad gör den jävla bögen här”, berättar Lasses mamma för Aftonbladet.

Sedan tände någon eld på hennes son.
Det har gått tio månader sedan attacken inträffade.
Polisen har fortfarande inte kunnat gripa den skyldige.

– Det är ingen som vågar vittna mot den där idioten. Folk som har varit på festen har berättat för Lasse vad som har hänt, men ingen vittnar, säger hans mamma, Reidun Bockelie, till Aftonbladet.

Använde parfym

Totalt var 15 personer i samma lokal i norska Holmestrand under påsken förra året. En av dem var Lasse Wethal, 23.

– Det var en person som utmärkte sig när Lasse kom, och sa ”Vad gör den jävla bögen här”, berättar Lasses mamma.

Hennes son och hans kamrater höll sig på sin kant, och hade det trevligt på festen. Till slut somnade Lasse på soffan. Då gick en person in i badrummet, hämtade en flaska parfym, och hällde den över Lasse.

Hotade att döda dem

Sedan tände någon eld på honom.

– Lasse minns ingenting av det inträffade. Hans vänner har berättat hur han började skrika, och rusade in i badrummet och ställde sig i duschen. En av hans kamrater ringde 112, men blev då hotad av den här personen, att han skulle döda dem om de sa något.

Åtalet ogillades

Hotet gav effekt. Fortfarande har ingen vittnat mot den personen som Lasse själv, och hans mamma, är övertygad om utförde attacken. Och för några dagar sedan ogillades fallet av åklagaren, på grund av bristande bevisning.

– Världen är inte rättvis. Och polisen har varit så slarviga. De har inte brytt sig. Jag fick själv åka till lokalen dagen efter och samla ihop min sons kläder i en plastpåse. Det tog dem fyra-fem dagar att förhöra folk. Då hinner de ju prata ihop sig, säger Reidun Bockelie.

”Kan inte gömma sig”

Totalt tillbringade Lasse Wethal nästan tre veckor på sjukhus, varav två på isolering.

– De sista bandagen försvann inte förrän i januari i år, säger Reidun Bockelie.

Hon och sonen är övertygad om att fallet kunde fått en annan utgång om polisen hade varit snabbare på att förhöra och säkra spår.

– Jag hoppas verkligen att det händer något nu när vi går ut i media. Då kanske de inte klarar av att gömma sig längre, säger mamman.

Carina Bergfeldt
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6555105.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0